Björn Ed - med färg och form

När jag träffade Björn för första gången höll han i en workshop i fotografering. Jag satt i klassrummet och det första jag slogs av var hans enastående stil. Den var tidlös och stilig men på samma gång modernt toppad med en liten och elegant vaporizer som åkte fram i pauserna. Det andra som slog mig var att här finns talang.

Björn Ed är en fotograf, designer, konstnär som driver designbyrån Designmastery. Det är även han som designat denna hemsida. Björn är även en av STOR Studios första medlemmar och under det senaste året har jag fått nöjet att lära känna Björn både privat och professionellt. Trots detta finns det mycket vi ännu inte pratat om. Idag tog jag chansen att utforska hans historia som kreatör och hans relation till STOR

Jag har hört att du var en av de allra första medlemmarna här på studion. Skulle du vilja berätta om hur du hamnade här och vad ditt första intryck var när du kom hit?

Visst. Jag var ljussättare på en film som min kompis från Borlänge regisserade. Och Adam (studions grundare) var inspelningsledare. Han berättade att han planerade att starta en studio/kontorslandskap i Malmö, detta var någon gång 2017… Jag minns att jag tänkte direkt: det här låter fett! Så jag gick dit en dag tillsammans med Adam för att kolla in stället och det såg ju helt förfärligt ut, ha ha. Men man såg potentialen!

Jag kände inte Adam över huvud taget vid den tiden, men jag fick en stark känsla av att ”här kan man vara”. De hade planer på en stor black box med takfönster som kunde vara perfekt för mitt fotande så jag bestämde mig för att testa. När jag flyttade in var det mitt i vintern, så det var svinkallt och inte så många folk där. Men jag minns att jag ställde ett bord i mitten av ett tomt rum och där satt jag. Men det var skönt att ha någonstans att åka. Att ha ett ställe där jag både kunde jobba och umgås på samma plats och vara del i en gemenskap. Så jag har stannat kvar.

Jag talar med Björn över telefon och jag kan tydligt höra hur han öppnar dörren till balkongen hemma hos sig och sambon samtidigt som han talar. Jag kan se honom framför mig med en en genomskinlig glaskopp Café au lait i den ena handan, iklädd svart polo och med vapen redo i den andra.

Förklara för mig som är relativt ny på STOR, vad är de största förändringarna som du sett?

I början var det mycket festande i Studion och då lärde vi känna varandra när folk hängde kvar på fredagskvällarna. Det var såklart riktigt kul, men ibland inte ultimat för att få jobbet gjort. Idag kan man säga att STOR har gått från att vara en kul idé till en representation av all den potentialen som de som startade studion såg i början.

Det kommer hela tiden in massa nya spännande människor som inte har en aning om Studions resa och det är ju väldigt kul att se. Kul att se vad de tar med sig. Utöver det sociala så är nog källaren den största förändringen. Det var länge helt tomt där nere och jag tror ingen riktigt visste vad som skulle bli av det utrymmet. Nu är det fullt med musiker som har sina studios och replokaler i källaren. Helt plötsligt dök det upp ett kök och en toalett och jag tror det kommer bli riktigt najs.

Jag hör hur Björn stänger dörren och går in igen. Han berättar att det är spännande att vara på en plats som är i ständigt förändring. Att det finns så många idéer i omlopp. Att han gläds med studions framgångar och att det är roligt att känna sig som en del i ett kollektivt projekt. Här kan jag även passa på att skjuta in att det är Björn som designat denna hemsida och varit med och skapat dess grafiska profil.

När jag träffade dig slogs jag över att du har den där fotograf-blicken på världen. Jag har förstått att du ser det mesta i färger och former och att du hela tiden undersöker din omgivning. Har det alltid varit så för dig?

Hmm… Jo, jag tror att det varit med mig hela livet. Egentligen var det nog när jag hellre ville teckna av och kludda i mina böcker än att läsa dem i skolan. Jag förstod nog inte då att jag ville arbeta med något sådant, men jag visste att jag i alla fall att jag hellre ville teckna än att göra något annat.

Nästa steg var grafittin. Jag började måla när jag var kanske 17 år eller något och jag blev som besatt av det i tre år. Jag hade alltid en skissbok med mig och jag fyllde en eller två sidor varje dag. Det var det enda jag tänkte på och det enda jag såg när jag gick runt var ställen att måla på och vad andra hade målat. Det var en blick jag levde ur.

Sen efter gymnasiet pluggade jag foto och då hände precis samma sak fast med fotografering. Jag gick runt och tänkte: Hur skulle detta se ut om det var ett fotografi? Hur skulle det se ut om jag stod här? Eller om jag stod här? Så jag var helt uppe i det…

Under den tiden fick vi i uppgift att skapa en portfolio och jag tyckte att min såg förfärligt ut. Men det jag egentligen insåg var att det här går att göras så mycket bättre. Och sedan har det liksom aldrig slutat. Jag ville göra både bättre och mer. Detta tog min formgivning från att teckna och fotografera till att bli intresserad i design. Jag började utforska vad jag kan uttrycka med en färg eller ett typsnitt eller kombinationen av dem. Och sedan startade vi Designmastery, min bror Filip, jag och vår vän Viktor.

Jag har förstått att du gillar det mesta inom design. Från inredning till kläder och även att teckna. Om du aldrig mer behövde tänka på pengar – vad skulle du helst göra då?

Jag vet inte helt. Men jag hade definitivt målat mer. För ungefär ett halvår sedan återupptäckte jag målandet igen från att ha lagt all min kreativitet på att skapa produkter eller tjänster åt andra. Det har varit mycket analytiskt tänkande där jag ska få någonting att passa ett visst format eller en mall och göra kunden nöjd.

Och det är nästan som att jag tänkt: det är såhär professionell konst är, det är design och formgivning. Men nu har jag hittat tillbaka till den där friheten och själva ursprunget till varför jag började teckna över huvud taget. Det har varit så enormt givande och tillfredställande på sistone, det känns liksom viktigt på ett helt nytt sätt. Jag hade inte förstått att det kunde vara så givande att bara måla helt utan krav. Jag har en tendens att var mycket i mitt huvud och det släpper när jag får måla.

Vad har du på gång just nu?

Just nu lägger jag mycket tid på att läsa upp mina betyg för att sedan kunna studera webbutveckling. Men det är ju också något som jag redan jobbar med. Sen arbetar jag ju med dig och BOOA förstås (jag, Björn driver en YouTube-kanal om forskning tillsammans med två andra vänner, men mer om det i ett annat reportage). Och sen trivs jag väldigt bra med att komma till studion på dagarna och bara se vad som händer.

Vad är det du gillar med det?

Jag tycker om att man kan vara till nytta på så små sätt där. Ibland stöter folk på problem som dom inte vet hur de ska lösa medans det tar fem sekunder för mig att göra det. Värdet av att kunna hjälpa till på det sättet tycker jag är så jävla gött. Och om jag till exempel är smakråd åt någon som ber mig kolla på en bild eller en färg eller typsnitt till exempel så får man helt plötsligt en inblick i deras projekt. Det är riktigt kul.

Jag ser dig som en person som är ovanligt förtjust i gadgets och teknik. Kan du avslutningsvis nämna tre teknik-grejer i din vardag som du verkligen uppskattar?

  1. Min vape.
  2. Mina apple produkter. Telefon, iPad, iWatch, AirPods. Dom får räknas som en.
  3. Min anteckningspenna.

Varför anteckningspennan?

Det är en sån där reservoarpenna, sån där fin skriv-penna som man själv fyller på med bläck. Jag fick den i present av min mamma.

Författare
Simon Folger